Motoarele cu abur au dominat industria şi mijloacele de transport din timpul Revoluţiei industriale până în prima parte a secolului al XX-lea, fiind utilizate la acţionarea locomotivelor, vapoarelor, pompelor, generatoarelor electrice, maşinilor din fabrici, utilajelor pentru construcţii (excavatoare) şi a altor utilaje. A fost înlocuit în majoritatea acestor aplicaţii de motorul cu ardere internă şi de cel electric.
Motor cu ardere interna
Motorul cu ardere internă este motorul care transformă energia chimică a combustibilului prin intermediul energiei termice de ardere, în interiorul motorului, în energie mecanică. Căldura degajată în camera de ardere se transformă prin intermediul presiunii (energiei potenţiale) aplicate pistonului în mişcare mecanică ciclică, de obicei[1] rectilinie, după care în mişcare de rotaţie uniformă, obţinută de obicei[1] la arborele cotit. Camera de ardere este un reactor chimic unde are loc reacţia chimică de ardere.Căldura introdusă în ciclul care se efectuează în cilindrii motorului se obţine prin arderea combustibilului, de obicei un combustibil lichid ca: benzina, motorina sau gazul petrolier lichefiat, dar se pot folosi şi combustibili gazoşi, ca gazul natural, sau chiar solizi, ca praful de cărbune. Oxigenul necesar arderii se obţine din aerul atmosferic. Combustibilul în amestec cu aerul se numeşte amestec carburant. Arderea poate fi iniţiată prin punerea în contact direct a amestecului carburant cu o sursă de căldură sau se poate produce aproape instantaneu în toată masa amestecului caz în care se numeşte detonaţie şi are un caracter exploziv.
Prin arderea carburanţilor rezultă diferite produse de ardere cu o temperatură de aproximativ 2000 °C. Majoritatea acestor produse se prezintă sub formă gazoasă. Pentru o ardere completă se asigură combustibilului o cantitate de oxigen dozată astfel încât să producă oxidarea integrală a elementelor sale componente.Numele motorului a fost dat după inginerul german Rudolf Diesel la sugestia soţiei sale, Martha Diesel, care în 1895 îl sfătuieşte cu: Nenn ihn doch einfach Dieselmotor! („numeşte-l pur şi simplu motor Diesel!”),[1] uşurînd astfel lui Diesel căutarea după denumirea motorului, pe care l-a inventat în 1892 şi l-a patentat pe 23 februarie 1893. Intenţia lui Diesel a fost ca motorul său să utilizeze o gamă largă de combustibili, inclusiv praful de cărbune. Diesel şi-a prezentat invenţia funcţionând în 1900 la Expoziţia Universală (World's Fair) având drept combustibil ulei de alune (vezi biodiesel).
Motor cu reacţie
F-1 (motor de rachetă)
De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Motorul fluenic este un sistem de propulsie pentru
nave aerospatiale. Desi titlul inventiei contine notiunea de "motor",
aceasta nu are nimic comun cu mecanica motoarelor cu ardere interna sau externa.
Ea apartine exclusiv fizicii electronice.
Locul motorului
fluenic in realitatea tehnica.
Fiecare mediu (stare de agregare a materiei), isi
are un sistem propriu de propulsie, determinat de proprietatile sale fizice
si formeaza transporturile terestre, maritime, aeriene si spatiale. Un sistem
de propulsie are doua parti esentiale:
a)
Forta, sau actiunea, cu rol de mobil.
b)
Drumul, mediul, cu rol de referential, de sprijin si partener de interctiune
al fortei.
Intre aceste doua parti, exista obligatoriu un intermediar,
care face compatibila interactiunea fortei cu drumul – o interfata.
Din acest punct de vedere, diferentierea sistemelor
de propulsie, o face chiar interfata, astfel:
o
Mediul solid, actiune mecanica, interfata
roata
o
Mediul lichid, actiune mecanica, interfata
– jetul de apa
o
Mediul gazos, actiune mecanica, interfata
– jetul de gaze
o
Mediul cosmic, actiune mecanica, interfata
– jetul de gaze
Dar, interfata mediului atmosferuic, nu poate fi
compatibila cu mediul casmic!
Mediul cosmic nu are un sistem propriu de propulsie!
Aici
este locul
motorului fluenic.
Sistemul
de propulsie aerospatial
– motorul fluenic.
a.
Forta, actiunea – electronica.
b.
Drumul – campul cosmic
(fluenul).
Interfata
– antena, primeste sarcini electrice variabile si emite unde electromagnetice.
Elaborarea acestui sistem de propulsie a fost posibila
dupa identificarea calitatii de "drum" a spatiului cosmic – fluenul.
Notiunea de fluen (fluid energetic), include toate notiunile de camp, ca ipostaze
ale sale. Fluenul este mai pe larg definit in lucrarea "Materia nod al
infinitului?"
Motorul
fluenic nu are piese in miscare.
Motorul fluenic este un sistem de propulsie pur electronic.
Motorul fluenic isi exercita forta de propulsie electromagnetica
, pe intreaga suprafata exterioara a mobilului, spatial catre infinit.
Practic este vorba de o capsula sferica (sau alta
forma), un mobil, care interactioneaza cu "drumul", cu acel mediu
realmente existent pretutindeni (in care se manifesta spectrul electromagnetic),
prin intermediul unei retele de pertuebatii fluenice (electromagnetice), dispusa
rigid pe intreaga suprafata exterioara a mobilului - interfata acestui sistem
de propulsie.
Dam in continuare, compunerea si functionarea unei
variante de realizare experimentala a acestei inventii, folosindu-ne de desenele
din figurile 1….6, care reprezinta:
Fig.1, o schita generala a mobilului (M), cu dispunerea
retelei de propulsie pe invelisul exterior (4), compusa din inelele (I).
Fig.2, un desen care reprezinta incorporarea antenelor
(1), (sectiuni in inelele x,y,z) in invelisul (4) al mobilului (M) si proiectia
pe grafic a ansamblului de unde generate.
Fig.3, schema conexiunii unui amplificator de putere
(12) cu sarcina sa – antena (1), pentru a forma un inel (I).
Fig.4, detaliul a) al graficului din Fig.2, in care
se evidentiaza in mod teoretic fenomenul motor (5).
Fig.5, mobilul (M), detaliu de montaj – 1 antena;
4 invelis izolator; 14 Cpsula din metal cu functiile: structura de rezistenta,
suport de montaj pentru amplificatoare, reflector pentru antene, ecran protectie
radiatii.
Fig.6, instalatia energetica – schema bloc – 1 antena;
12 amplificatoare de putere x.y.z; 20 sursa de alimentare cu energie electrica
(acumulatoare); 21 generator de frecventa de referinta; 22 bloc de comanda;
23 defazoare; 24 comutator electronic, activeaza un defazor, blocand pe celalalt
si invers, facand ca cele dou grupari de amplificatoare (inele) sa transmita
in antene, fie faza normala (defazor blocat), fie defazarea (defazor activ),
comandand propulsia inainte sau inapoi (sensul deplasarii).Turbină cu abur
De la Wikipedia, enciclopedia liberă
În prezent, turbinele cu abur înlocuiesc complet motoarele cu abur datorită randamentului termic superior şi unui raport putere/greutate mai bun. De asemenea, mişcarea de rotaţie a turbinelor se obţine fără un mecanism cu părţi în translaţie, de genul mecanismului bielă-manivelă, fiind optimă pentru acţionarea generatoarelor electrice — cca. 86 % din puterea electrică produsă în lume este generată cu ajutorul turbinelor cu abur.
O turbină cu gaze este o turbină termică, care utilizează căderea de entalpie a unui gaz sau a unui amestec de gaze pentru a produce prin intermediul unor palete care se rotesc în jurul unui ax o cantitate de energie mecanică disponibilă la cupla turbinei.[1][2] Turbina cu gaze mai este cunoscută şi sub denumirea de instalaţie de turbină cu gaze (ITG).
Din punct de vedere termodinamic o turbină cu gaze funcţionează destul de asemănător cu motorul unui automobil. Aerul din atmosferă este admis într-un compresor cu palete, unde este comprimat, urmează introducerea unui combustibil, aprinderea şi arderea lui într-o cameră de ardere. Gazele de ardere se destind într-o turbină, care extrage din ele lucrul mecanic, iar apoi sunt evacuate în atmosferă. Procesul este continuu, iar piesele execută doar mişcări de rotaţie, ceea ce pentru o putere dată conduce la o masă totală a instalaţiei mai mică. Ca urmare, turbinele cu gaze s-au dezvoltat în special ca motoare de aviaţie, însă îşi găsesc aplicaţii în multe alte domenii, unul dintre cele mai moderne fiind termocentralele cu cicluri combinate abur-gaz.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu